Monday 3 May 2010

أروح لمين.................... بقلمى أنا


أنا آسفه يا جماعه اعذرونى اذا كنت ب اتطفل عليكوا بس الصراحه انا انتهزت فرصه ان طنط اش اش مش هنا و دخلت البروفايل ....... انا عارفه انها بتسيب المفتاح تحت الدواسه لما بتخرج

احب الاول اعرفكم بنفسى

انا ـــ و طبعا اعوذ بالله من كلمه انا ـــ طفله مصريه صغيره.....سنى ما بين ال8 و ال12 اللى يبص على حياتى من بره يلاقيها مش بطاله ـــ شغاله يعنى ـــ انا عندى اوضه نوم لوحدى و ب آكل 3 مرات فى اليوم بانتظام و ماما دايما فوق راسى علشان اخلص الطبق بتاعى احسن الشيطان بياكل اللى فاضل منى ......مبحبش اللبن بس مضطره اشربه بعد ماما ما هددتنى انى لما اكبر هاعمل زى طنط سعادات اللى طول الوقت مش عارفه تمشى كويس علشان عضمها بيوجعها ......و بابتدى بالسلطه علشان شعرى يبقى ناعم ـــ ماما اللى قالت كده ـــ و بامضغ الاكل كويس علشان بطنى ما توجعنيش

انا تلميذه فى مدرسه لغات .....و باصيف كل سنه فى الساحل الشمالى صحيح احنا مش ملّاك هناك بس بنتأجر مده مش بطاله دا بقى غير انى ممكن آكل آيس كريم و شوكولاته و اشرب حاجه ساقعه و اطلب اكل ديليفرى فى اى وقت حتى لو ماما طابخه

انا دخلت هنا و استغليت بروفايل طن اش اش ليييه بقى؟؟؟؟

حبيت بس اوجه رساله للكبار اللى هما حضراتكم.......و ده بينقلنا لحكايتى عن حياتى من جوا

كواليس حياتى بقى مليانه عذاب ...... ليه بقى ؟؟؟؟
حد ابن حلال يسألنى ليه ؟؟؟؟
من غير ما حد يسال انا هأقول لكم

من غضب ربنا عليا انى بافهم و سابقه سنى......و ماليش فى سبيستون و اخواتها من قنوات الاطفال اللى عوجت لسان العيال و بقوا كلهم بيتكلموا خليجى......و ماليش فى قعده النادى من كتر الزحمه هناك و لانى بابقى مضطره اتعامل مع عيال تافهه و بتتمنظر ــ بنات و ولاد مافيش فرق ـــ ......و ماليش فى الملاهى لأنها بعيده و ماحدش عاوز يودينى و بصراحه بعد اول مره بتبفى ممله جدا ......و ماليش فى اللعب مع عيال الجيران لأنهم كلهم مساخيط و هبل و فاكرين نفسهم دمهم خفيف

علشان كده انا يا اما فى اوضتى مع الكومبيوتر و ساعات كتير بازهق منه
يا اما ب اقرا الجرائد و اتابع القنوات الاخباريه فى التليفزيون و الاكثر متعه و اثاره بالنسبه لى هو متابعه عالم الكبار

و عالم الكبار ده غريب و محير جدا فكل جلساتهم طالت او قصرت تنقسم لجزئين الجزء الاول هو الشكوى و صب اللعنات على الحاضر المنيل بستين نيله و الجزء الثانى هو الترحم على ايام زمان و الزمن الجميل و ايام العز و الهنا و كل ماهو على شاكله هذه المفردات

و فى نهايه كل جلسه للكبار اجدهم ينظرون الى فى حسره و كأنهم لسه واخدين بالهم منى و اسمع من المصمصات و التنهدات ما يهد جبل : يا عينى عليكى يا بنتى انتى اللى ايامك هتبقى اسود من قرون الخروب ــ و مع انى عمرى ما شفت قرون الخروب بس افهم من كلامهم انها حاجه وحشه اوى ـــ دا انتى هتشوفى ايام زفت ــ الزفت عارفاه ــ دى مصر هتبقى 300 مليون نسمه و الشعب هيقضيها واقف من الزحمه

احتار جدا فى الجمله الاخيره دى يعنى ايه ح نقضى حياتنا واقفين من الزحمه يعنى مش هنقعد خالص؟؟؟؟
طيب هناكل ازاى ؟؟؟هيرشوا علينا الاكل بالطيارات مثلا...طيب سورى يعنى سامحونى....بالنسبه للتواليت هيبقى النظام ايه؟؟؟

طيب خلفونى ليه لما هما خايفين عليا كده؟؟؟

المهم ان عالم الكبار بعد بحث و فحص و تدقيق اكتشفت انه كله كلام كله بيلك على كله و ماشفتش اى فعل

طول النهار مواعظ ونصايح و ارشادات لدرجه انى حسيت ان راسى بقت زى جردل الزباله كل اللى معدى يرمى فيها حاجه
و المصيبه ان مافيش حد بينضف اللى بيترمى ده

فى المدرسه المستر بيدينا درس فى الساينس ــالعلوم ــ عن تلوث البيئه و هو بيشرب سيجاره
و المدرسات بيعملوا دعايه لعيد الام من قبله بشهر و تنبيهات على الهديه اللى لازم نجيبها لماما اللى فى البيت و الستميت ماما اللى فى المدرسه

افتح الجرنال مافيش غير الغلاء البطاله و ده خاين و ده مدعى و ده مستغل و هنا تعذيب و هناك اغتصاب و دا قتل مامته و دى سممت ابنها و دى قطعت جوزها و ده حرق مراته.....تصوروا واحد قتل مراته علشان جابتله شاى بدل العصير .....طب افرض مافيش عصير فى البيت تقضى على مستقبل اسره علشان كبايه عصير؟؟؟؟؟

يا ماما .........عالم الكبار دا مخيف جدا

افتح التليفزيون .....الاقى المجلس الكبير بتاع الناس الكبار الاقيهم كلهم بيزعقوا جامد و عصبيين و مكشرين و بيستعملوا الفاظ وحشه جدا فى كلامهم مع بعض و ساعات بيستعملوا الجزم فى اغراض تانيه خالص غير اللبس

حتى بابا .....من كتر ما سمعته متعاطف مع الناس اللى بيعملوا مظاهرات قلت له يا بابا عاوزه اروح المظاهره ضربنى بالقلم

بصوا بقى باختصار كده انا جايه اشكى لكم همى.....انا خايفه اوى اذا كانت الدنيا شكلها كده و انا فى السن ده طيب كمان 10 سنين هيبقى شكلها ايه؟؟؟؟؟

عاوزه احس بالامان و الاطمئنان .........عاوزه احب الحياه

عاوزه طفولتى

بصراحه كده حد فيكم يقدر يقنعنى ان ايامى اللى جايه مش هتبقى منيله بستين نيله ؟؟؟؟؟

No comments:

Post a Comment