Wednesday 25 July 2012

أحلامى المُلَونه ......... بقلمى أنا

أعتقد اننا كبشر لسنا سوى حفنه من الاحلام الطفوليه الملونه ......يتحقق بعضها و يتبقى البعض بين الحياه و الموت فى صورة شموع تضئ لنا الليالى المظلمه  ...... لا فرق عندى بين حلم تحقق و حلم لم يتحقق المهم هو ان اظل محتفظه بقدرتى على الحلم فقد احببت احلامى دوما سواء ما تحقق منها و مالم يتحقق فالطفله بداخلى مازالت ترفض الاستسلام لليأس

منذ فتره قرأت مجموعه من الاسئله على احدى المدونات اعجبتنى فكرتها و قررت ان اجيب عليها من منظورى الخاص

لو كنت شهرا .. لكنت مارس فهو شهر النشاط بالنسبة لى حيث يطول النهار و تذهب برودة الشتاء و تحلو قصص الحب .... لا ادرى ما سر ارتباط قصص الحب عندى بشهر مارس

لو كنت يوما .... لكنت السبت فهو بداية الاسبوع و انا احب البدايات دائما بغض النظر عن النهايات

لو كنت وقتا من اوقات اليوم .... لكنت الفتره بين صلاة الفجر و الشروق فهو اهم اوقات اليوم عندى حيث التركيز فى القراءه و الصفاء الذهنى و الهواء النقى الذى لم يلوثه البشر بعد

لو كنت كوكبا ... لكنت الارض فهو الكوكب الوحيد الذى يعج بالحياه

لو كنت مخلوق آخر .... لكنت قطه اتمطى  ب كسل فى شمس الظهيره على كرسى فوتى فى شرفة سيده عجوز امنحها الونس و تمنحنى الامان

لو كنت جهه من الجهات الاربع .... لكنت الشرق حيث الاصاله

لو كنت شيئا ... لكنت نافذه تقف خلفها فتاه حالمه تناجى القمر حينا و تراقب قطرات المطر حينا و تنتظر قدوم حبيبها احيانا

لو كنت سائلا .... لكنت مياه البحر التى لا امل من استنشاق رائحتها او النظر اليها

لو كنت شجره ... لكنت شجرة توت مزروعه بجوار ساقيه فى ريفنا المصرى  يلتقى تحت ظلها الوارف حبيبان يتناجيان فى خفر و حياء

لو كنت طائرا ... لكنت حمامه بيضا بفرد جناح ليذكر اسمى  عبد الوهاب فى احدى اغنياته الجميله

لو كنت آله موسيقيه .... لكنت البيانو لأشهد بنفسى على  عبقرية عمر خيرت

لو كنت نباتا ..... لكنت صحبه من  النعناع الاخضر اُعطر  ابريقا من الشاى لأسره سعيده تحتسى شايها فى البلكونه فى ساعة العصارى

لو كنت طقسا ... لكنت المطر يسقى الارض العطشى و يغسل الشجر و يترك الجو من بعده محملا برائحته الذكيه

لو كنت ظاهره طبيعيه ... لأخترت ان اكون قوس قزح اظهر فى الافق بعد المطر فيبتسم و يتفاءل كل مَن يرانى

لو كنت ثمره .... لأخترت ان اكون حبه من الكريز موضوعه فوق تورتة عيد ميلاد يقتنصها بسرعه طفل جميل  من وراء ظهر والدته قبل الاحتفال

لو كنت شخصيه من كتاب الحواديت..... ..لأخترت ان اكون سنو وايت فأنعم بصحبة الاقزام و انام قريرة العين فى انتظار مَن يوقظنى

لو كنت صوتا ... لتمنيت ان اكون صوت البحر لا يوجد عندى خيار آخر

لو كنت عنصرا ... لكنت الماء فهى اصل كل شئ حى

لو كنت اغنيه .... لكنت اى اغنيه لفيروز و حبذا لو كانت اغنية علمونى  فلها عندى حكايات

لو كنت مكانا .... لكنت شاطئ رملى ناعم يتمشى عليه الناس و تدغدغ ارجلهم امواج البحر

لو كنت طعما .... لكنت طعم القهوه المظبوطه صحصحه و تنبيه

لو كنت رائحه .... لكنت بارفان شانيل رقم 5 يذكرنى بحضن امى

لو كنت كلمه ... لكنت مصر وطنى الحبيب

لو كنت لونا .... لكنت الازرق بمشتقاته لون البحر و السماء

-
لو كنت اى شئ ...... سأكون أنـــــــا


1 comment:

  1. بجد جميييييييييل جدااا...وطلع مابينا حاجات مشتركة كتيييييير
    مستنيا جديدك

    ReplyDelete