Saturday 13 March 2010

تليفونى بيررررن................بقلمى أنا


لأننى من عشاق القديم ــ مش كله يعنى ــ و كان نفسى اعيش فى زمن الافلام الابيض و اسود ...تلاقونى معظم الوقت قاعده على كنبتى اللى تحت الشباك و قدامى صينيه القهوه اللى عليها السبرتايه و باقرأ فى كتاب و فاتحه الراديو على البرنامج العام

الحقيقه من كتر ما باحب الكنبه دى فكرت انى اغير عنوان بريدى الالكترونى من اش اش 008 @ ياهو دوت كوم الى
اش اش 008 @ الكنبه اللى تحت الشباك و برضه دوت كوم ....اكيد المشهد شوفتوه فى كتير من الافلام العربى القديمه بختلاف البطلات طبعا من اول امينه رزق و دولت ابيض مرورا بليلى مراد و تحيه كاريوكا وصولا لفاتن حمامه و مريم فخر الدين و ايمان .....كلهن جلسن جنب الشباك و سمعوا الراديو و قراوا الكتب طبعا باختلاف شكل الشباك و نوع و موديل الراديو

و لأننى ديمقراطيه بطبعى حأترك لذوقكم حريه اختيار البطله اللى حتتخيلونى مكانها مع العلم و علشان تكونوا معايا فى الصوره حتبعدوا خالص عن زينات صدقى و مارى منيب و وداد حمدى ــ انا دورت فى تاريخهم لقيتهم عمرهم ما ادوا مشهد بالشكل ده ـــ يبقى حنخلينا فى الحلوين القمرات الرومانسيات السابق ذكرهن .....شفتوا انا ديمقراطيه اد ايه ؟؟؟؟

ما علينا ندخل فى المهم انا فى مجلسى الجميل ده و الراديو مفتوح أوم ايه على رأى العمده سليمان غانم أووووم تيجى اغنيه شاديه اللى بتقول فيها مخاصمنى بقاله مده .....اغنيه جميله جدا و فكرتها تحفه بس ماتنفعش فى ايامنا دى خالص ......الكاتش نامبر نسف الفكره من اساسها سرحت كده و افتكرت ياااااه دا فى افلام كامله اتبنت حبكتها الدراميه على التليفون و كان ممكن تتحل عقدتها بمكالمه موبايل من ام 19 قرش او
حتى برساله مجانيه من بتوع العرض

انا بقى عاصرت التليفون فى جميع مراحله و شفته من ايام التليفون ابو مناقيللا اللى كان عند جدتى فى البلد و لأنه كان الوحيد فى البلد كلها كان له اوضه اسمها اوضه التليفون و كان بابها من الخشب و مصمم بشكل خاص بحيث ممكن التليفون يتحط فيه
و شفت بعده التليفون ابو بطاريه عباره عن برطمانين قزاز فيهم مواد كيميائيه عرفت بعدين ان اسمهم كاثود و آنود
و جه بعدهم حبيبى الاسود ابو قرص يا نهار ابيض باموت فى التليفون ده لدرجه انى لما اتخطبت كان نفسى خطيبى يجيبهولى مع الشبكه .......ياريت ولادى يقروا النوت دى و يحسوا على دمهم و يجيبوهولى هديه عيد الام
و وصلنا لأبو زراير و اللى بيأدن و اللى بيغنى نانسى عجرم و ايهاب توفيق........و تليفون يسلم تليفون اجيال متواليه من عائله المواصلات السلكيه و اللاسلكيه الى ان وصلنا الى .......آخر العقود اللى هو الموبايل

وصل الموبايل فلخبط كيان الناس كلها و اصبح الكلام عنه فقره ثابته فى كل مجلس فمن السؤال على احدث الانواع الى احدث الرنات و تلاقى الرجل الوقور يجلس فى هيبه و يطلع الكلام منه متستف و حلو لغايه ما تلاقى فجأه اللى بتقول أطبطب و ادلع ليقوللى انا اتغيرت عليه تلاقى الراجل يا عينى وشه بيقلب الوان و بارتباك ظاهر يقول ههههههه المدام و يرد فنفهم من مضمون الكلام انها السكرتيره طبعا بنسكت و نعمل نفسنا مش واخدين بالنا

دا غير بقى اخينا اللى كان مفهم مراته انه فى شرم الشيخ مع وفد اجنبى لتدعيم اواصر الصداقه بين بلدهم و مصر و تقرر تفاجئه و تشوفه و هو آخر انسجام مع الكوافيره بتاعتها جنب البيسين بينشط السياحه الداخليه و تكلمه على الموبايل يحلف لها براس امه انه مطحون فى الاجتماعات و مش فاضى يهرش و فجأه يلاقيها قدامه
و قابل يا معلم.....فضيحه مدويه كانت طبق شهى للنميمه لكام اسبوع كده

هو كده الموبايل دا معمول للفضايح اصلا

انا نفسى كنت مره باحضر واجب عزا و الناس ساكتين على غير العاده يعنى و فجأه لقيت اللى بتقول روحوا قولوله بحبه و ماله ....اتاريها بنتى طالبانى و انا كنت نسيت اغير الرنه تماشيا مع المناسبه

انا بقى و لأنى اسيره لكل ما هو قديم اتعلمت الموبايل على مضض و بعد ما ارتحنا لبعض و بقيت ادلعه و سميته خير ان شاء الله ظهر موديل جديد الشاشه فيه ملونه و رناته احسن العيال اقنعونى اجيبه فاضطريت اجيبه بعد ما فهمونى انه سهل زى القديم بالظبط بس برضه لقيته شغلانه و اخد منى شويه و قت على ما اتعودنا على بعض
و سميته خماسينو ......شويه كده و بدأ غزو ال3 جى طبعا اتلموا عليا و قالولى لازم يا ماما تواكبى التطور على اساس ان ده التطور الطبيعى للحاجه الساقعه....سورى للموبايل و اغرونى بكل الطرق بس كان اكبر اغراء لما السوسه الصغيره قالتلى هاحط لك عليه منير و فيروز و عبد الحليم ......انتوا عرفتوا بقى من غير ما اقولطبعا اضطريت اجيب واحد جديد و بعد ما بقينا اصحاب و بيه دخلت على النت و من فرحتى بيه سميته بوجى و بقينا انا و بوجى مع بعض فى كل مكان ـــ دا غير انا و ديكسان طبعا ـــ اصيب بوجى بحاله هلوسه و بقى بيكتب لوحده
و بيمسح لوحده و انا صعبان عليا العشره اوى و خايفه اضطر اجيب واحد جديد ابقى مضطره اتعود عليه
لكن للاسف ده اللى حصل و اضطريت اجيب واحد جديد لسه ما اخدتش عليه و هو كمان لسه ماحبنيش
و مؤقتا كده سميته لاللو لغايه بس ما ناخد و ندى كده مع بعض

كان ماله بس التليفون ابوقرص ؟؟؟؟؟ و كان لازم يعنى يذيعوا اغنيه شاديه فى الوقت ده علشان يفكرونى ب لاللو اللى قاعد جنبى ده و مطلعلى لسانه و بيبص لى بنظره تحدى

1 comment:

  1. هههههههههههه
    عسل يا إش إش
    فكرتيني بأيام لذيذة و الله

    زمان لما كان النور بيقطع كنت باستغرب أوي ازاي التليفون شغال و بابا يقعد يشرح لي انده غير ده و التليفون له بطاريه لوحده

    فكرتيني بأيام الخمس أرقام
    لسة لغاية دلوقت فاكر رقم جدتي في شارع خيرت
    32349

    فكرتيني بإعادة الرقم لما الواحد صوابعة تورم
    فينك يا تليفوني الإريكسون القديم
    اللي كانت سماعته توزن لها تلاتة كيلو

    سلمي لي على لاللو

    ReplyDelete