Sunday 28 March 2010

انا و العذاب و هواك................ بقلمى أنا


موسيقى ناعمه و صوت رجالى هادئ جدا و مميز جدا ـــ انا عن نفسى لما باسمعه بيكبس عليا النوم ـــ باختصار الجو العام بيبظ رومانسيه و عدد لا نهائى من الرسائل تدور حول محور واحد اللى هو رجاء و استعطاف و نداء بس المره دى مش من حكمدار العاصمه للمواطن احمد ابراهيم.......

لأ دا نداء من توته الى بيسو بحبك اوى و مقدرش على بعدك و نداء آخر من كيمو الى حبيبه قلبه رولا بلييز بلييز صالحينى بقى مش عارف انام و توضيح من ماهى لعموره و الله و الله اللى شفتنى قاعده معاه فى الكافيه ده يبقى انتيم انتيمتى و كنت مضطره امسك ايده علشان بأصالحه عليها.........و غيره و غيره و غيره ما هو البرنامج يا جماعه بيتكلم بالحب و عن الحب ...... ايوووه كده اسم الله عليكوا خليكوا مصحصحين معايا

لغايه ما ييجى اول اتصال

الو هاى اوسامه انا سمسمه
هاى يا سمسمه انا اسامه ازيك...عامله ايه
انا كويسه يا اوسامه بس عندى مشكله فزيييعه و كان نفسى اكلمك علشان تحلها لى
يرد عليها فى حكمه الفلاسفه
مافيش مشكله مالهاش حل يا سمسمه اتكلمى و احنا نحاول نوصل للحل سوا
انا مبسوووته اوى انى عرفت اكلمك .....انا باموووووت فيك
ربنا يخليكى يا سمسمه........ها احكيلى
بص يا اوسامه انا عندى تمنتاشر سنه و بادرس فى الجامعه
هايل يا سمسمه برافو عليكى ...انتى مخطوبه؟؟؟؟
لأ انا مرتبطه
كنت اعرف واحد من ست سنين و كنا متفقين على الجواز و كان راجل اوى مش قادره اقولك اد ايه
اد ايه يا سمسمه
مش قادره مش قادره
.......ها و بعدين يا سمسمه
اتفاجئت بيه بيكلم انتيمتى .......اتسدمت اتسدمت
طبعا مالوش حق طيب و انتى عملتى ايه؟؟؟
واجهته و قاللى انها هى اللى بتحاول تكلمه و هو موش عاوز......انهرت انهرت
و بعدين
كان عنده ساحب انتيم بسراحه كان امور اوى و طويل و بيلبس زى احمد عز لما عرف انى انهرت حب يخفف عنى
و مين اللى قاله انك انهرتى يا سمسمه
انا يا اوسامه
بسراحه ارتحت له اوى و بقيت اقابله بعد كده و اخدت عليه و ارتبت بيه خالس
طيب و الاولانى يا سمسمه
كنت باقابله عادى برده
مفهوم مفهوم و بعدين
اتعلقت بيه اوى لغايه يوم جاتلى ميسدج على الموبايل واحده بتقولى هو مش بيحبك و بيتسلى بيكى و كده
يا خبر و بعدين يا سمسمه ايه اللى حصل
تبعا اتسدمت اتسدمت و انهرت ....انهرت خالس
يا حرام يا سمسمه و بعدين
التانى ده كان عنده ابن خاله كنت اتعرفت عليه من مده و بنكلم بعض فون
اتسلت بيه و اشتكيت له ........السراحه اتأثر اوى و حب يخفف عنى ف بقينا نخرج و نتقابل عادى
ياااه....طيب و التانى قريبه
كنت بردو بخرج معاه اسلى اتعلقت بيه اوى و كان بردو بيسد فراغ كبير فى حياتى
ياااه يعنى انتى دلوقتى يا سمسمه فى تلاته انتى متعلقه بيهم اوى و بيسدوا الفراغ اللى فى حياتك......واضح ان فراغاتك كتير يا سمسمه
بليييز اوسامه ما تفهمنيش غلط ........المهم دلوقتى انا جايلى عريس و عندى فى البيت بيدغتوا عليا اوى علشان اوافق اسله ما يترفدش........و فى نفس الوقت مش عارفه اسيب التانيين اسل كل واحد فيهم متعلقه فيه بتريقه شكل و كل واحد فيهم بيكمل حاجه ناقصانى
مش عارفه اعمل ايه يا اوسامه؟؟؟؟؟
بصى يا سمسمه هو تقريبا و لا واحد فيهم ينفعك حاولى تنسيهم و ابدأى من جديد و ربنا يوفقك
و نسمع سميره سعيد ...قوينى بيك

ملحوزه
اووووه سورى يا جماعه لسانى اتعوج من تاثير سمسمه

ملحوظه تخصنى انا بقى

انا لا اعيب اطلاقا على اسامه و لا على الشات رومز و لاعلى الفيس بوك و لا على اى شبيه تانى لهم من نفس القبيله بالعكس انا شايفه ان كل ده افراز طبيعى لمجتمع غابت فيه حاجات كتير اوى

غابت الام الواعيه و الاب المتواجد و الجده الصديقه و الخاله الحنينه و العمه المثقفه و غابت لمه العيله على فطار يوم الجمعه و غابت قعده العصريه فى البلكونه و غابت سفره الغدا اللى بتجمع العيله كلها ...... باختصار غابت العيله بمعناها الحقيقى و عاش افراد الاسره الواحده فى وحده شديده و كانهم جزر معزوله

فكان طبيعى ان الولاد و البنات يبحثوا عن اب بديل و ام بديله و قعده فضفضه بديله ....و على فكره انا ايضا لا اعيب اطلاقا على الولاد و البنات

و انما اعيب و بشده على كل من فرط فى امانه تعليم هؤلاء الشباب و احتضانهم و اعيب طبعا على كل من استسهل لومهم و تانيبهم باعتبارهم جيل فاسد بينما هو لم يؤدى دوره و يقوم بمسؤليته كما ينبغى

اتذكر الآن بيت شعر لأمير الشعراء احمد شوقى كنت دايما اقوله غلط و عمتى تصححهولى بيقول

ليس اليتيم من انتهى أبواه .. من همْ الحياة وخلفاه ذليلاً

إن اليتيم هو الذي تلقى لـه .. أم تخلت أو أب مشغـــول

1 comment:

  1. أجد متعة كبيرة كلما دخلت وقرأت الكلام ده شكرا يا اش اش

    ReplyDelete